Vyberte stránku

SLOVNÍK PŘEDTISKOVÉ PŘÍPRAVY, DTP A TISKU

Slovník není úplný, je stále ve vývoji. Hesel k tomuto tématu je nekonečno. Pokud vám některé schází, neváhejte mě kontaktovat. Slovník ráda rozšířím.

SLOVNÍK PŘEDTISKOVÉ PŘÍPRAVY, DTP A TISKU

Slovník není úplný, je stále ve vývoji. Hesel k tomuto tématu je nekonečno. Pokud vám některé schází, neváhejte mě kontaktovat. Slovník ráda rozšířím.

Aditivní míšení barev je systém, ve kterém se míchají barevná světla. Základními barvami jsou červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue) = RGB. Svítíme-li barevnými světly přes sebe, jejich účinek se sčítá a vznikají další barvy. Při plné intenzitě všech tří světel/barev vzniká barva bílá, při nižší intenzitě (ale stejném poměru) pak neutrálně šedá.

Akcidenční tiskoviny jsou příležitostné tiskoviny menšího rozsahu.

Archový tisk je tisk, při kterém se potiskují archy papíru.

Bezpatkové písmo je písmo bez patek. Patka, nebo také serif, označuje příčné zakončení tahů písmene. Příkladem bezpatkového písma je známý Arial či Helvetica.

Bitmapa neboli bitmapové/rastrové obrazy jsou složeny z pixelů. Pixely vznikají při digitalizaci, a to buď při skenování, nebo při fotografování digitálním fotoaparátem. Počet pixelů, ze kterých bude obraz složen, závisí na nastaveném rozlišení při snímání předlohy; u digitálních fotoaparátů je daný konkrétním fotoaparátem, resp. rozlišením jeho snímače. Obrazy složené z pixelů vznikají také při použití rastrových efektů ve vektorových programech.

Bohatá černá nebo také „plnotučná černá“ je černá s příměsí dalších procesních barev. Používá se ke zvýšení sytosti u většiny černých ploch, protože plochy tištěné pouze procesní černou (K) vypadají vedle ostatních barev nevýrazně: spíše tmavě šedivě. CMYKová černá má vyšší kryvost, doporučené složení je C75/M68/Y67/K90.

CMYK je barevný prostor založený na substraktivním míšení barev. CMYK se používá především u reprodukčních zařízení, která barvy tvoří mícháním pigmentů, tedy při tisku. Základní barvy jsou: azurová (Cyen), purpurová (Magenta), žlutá (Yellow), černá ( Key – označována jako klíčová). V ideálním případě by byly postačující pouze první tři barvy (CMY), jejichž substraktivním složením dohromady by měla vzniknout černá barva. Ve skutečnosti při použití CMY vzniká barva, která je spíše dohněda. Proto většina tiskových zařízení nutně potřebuje k dostatečně plnobarevnému tisku ještě čtvrtou černou barvu.

Computer-to-plate (zkráceně CtP) je přímý osvit desek; záznam obrazu na tiskovou formu probíhá přímo z digitálních dat.

Čistý formát je konečný, tj. výsledný formát listu papíru nebo polygrafického výrobku po úplném zpracování a oříznutí.

Čtyřbarvotisk je barevný tisk, při němž jsou původní barevné tóny předlohy reprodukovány soutiskem čtyř základních tiskových barev: azurové, purpurové, žluté a černé (CMYK).

Digitální tisk je tisk, který probíhá přímo z digitálních dat. Při použití této technologie odpadá proces výroby tiskové formy mimo tiskový stroj.

Dokončovací zpracování (post-press) je závěrečná fáze výrobního procesu tiskoviny, kam spadají veškeré operace následující po tisku, které vedou k dosažení finálního vzhledu tiskoviny.

Dpi je jednotka rozlišení; udává počet bodů na palec (dots per inch). Jednotka dpi by se měla používat ve spojení s rozlišením výstupního zařízení, tzn. osvitové jednotky nebo tiskového zařízení. V praxi se s ní však setkáme i při udávání rozlišení bitmapového obrázku.

Flexotisk je tisková technika tisku z výšky, využívající pružnou tiskovou formu (štoček). Využívá se k potisku nejrůznějších materiálů – fólií, vlnitých lepenek apod.

Font je datový soubor obsahující sadu písmových znaků (písmen, číslic a dalších znaků) pro jeden řez určitého druhu písma. V běžné praxi se fonty vyskytují ve třech typech datových formátů: Type 1, TrueType a OpenType.

Gamut je tisknutelný rozsah barev; rozsah, který může příslušné zařízení reprodukovat.

Gramáž viz plošná hmotnost.

Iniciála je počáteční písmeno odstavce minimálně o 2 body větší než základní text.

Kapitálky jsou verzálky zmenšené na výšku písmen malé abecedy, ovšem při zachování jejich duktu (síly tahů). Pravé kapitálky jsou vytvořené písmařem jako speciální řez.

Kerning je vyrovnání párů, tj. přizpůsobení prostoru mezi dvěma znaky (přibližování či oddalování). Počítačová písma obvykle obsahují tzv. kerningové páry — dvojice znaků, u kterých je definován způsob jejich vzájemného postavení (příkladem takových dvojic mohou být LA, P., To, Ty, VA). Přizpůsobit vyrovnání párů v sazbě je možné i ručně v grafických programech.

Komprese je zmenšování objemu dat. Jedná se speciální postup při ukládání nebo transportu dat, jehož úkolem je zmenšit velikost datových souborů. Zvláštními postupy se ze souboru odstraňují nadbytečné informace. Komprese můžeme rozdělit na ztrátové a bezztrátové. Při ztrátové kompresi jsou některé informace nenávratně ztraceny a nelze je nijak obnovit či zrekonstruovat. Tato nevýhoda určitého zkreslení je vyvážena velmi významným zmenšením souboru. Příkladem může být komprese JPG (JPEG).

Lpi je jednotka tiskového rastru určující počet linek na palec (dots per inch).

Minusky jsou písmena malé abecedy (abc).

Moiré je nežádoucí pravidelný vzor vzniklý křížením dvou nebo více sítí v určitých úhlech. Vzniku moiré mezi tiskovými rastry jednotlivých barev se vyhneme vhodně zvoleným natočením rastrů.

Náklad je počet výtisků polygrafického výrobku (vizitka, plakát, skládačka, atd.) stanovený objednavatelem.

Ofset je tisková technika z plochy, pracující na základě vzájemné odpudivosti mastné tiskařské barvy a vody. Ofset je nejrozšířenější průmyslovou technikou z konvenčních tiskových technik.

Osvitová jednotka je zařízení pro osvit tiskových forem, např. tiskových desek pro ofset, popř. kopírovacích podkladů (filmů), které pro přípravu tiskových forem používají.

Parciální lakování je lakování jen na určitých místech tiskoviny např. za účelem zvýraznění vybraného motivu.

Patkové písmo je písmo, jehož tahy jsou ukončeny patkami. Patka neboli serif označuje příčné zakončení tahů. Příkladem patkového písma je Times.

PDF/X je mezinárodní standard, který umožňuje jednoznačnou výměnu tiskových dat. Jedná se podmnožinu PDF, která omezuje či zakazuje některé prvky PDF a jiné naopak vyžaduje. Cílem zavedení tohoto standardu bylo dosažení maximální spolehlivosti, bezpečnosti a předvídatelnosti při předávání tiskových dat.

Pixel je základní jednotka obrazu (v digitální podobě), jehož plošná velikost závisí na rozlišení. Každý pixel má přesně definované souřadnice a údaj o barevné hodnotě.

Plošná hmotnost neboli gramáž je základní charakteristika papíru. Jedná se o hmotnost papíru vztaženou na velikost plochy, udává se v g/m2. Podle plošné hmotnosti rozdělujeme materiály na papíry (do 150 g/m2), kartony (od 150 do 250 g/m2) a lepenky (nad 250 g/m2). S rostoucí plošnou hmotností se zvyšuje tuhost i tloušťka listu a snižuje se jeho průsvitnost.

Ppi je jednotka rozlišení; udává počet pixelů (obrazových bodů) na palec (pixels per inch).

Pre-press neboli předtisková příprava. Je to první fáze výrobního procesu tiskoviny, která zahrnuje kompletní přípravu tisku. Příprava zahrnuje dokonalou (či dobrou) znalost zvolené tiskové technologie dané tiskoviny, tak aby realizovaná tiskovina mohla být vytištěna ke spokojenosti zadavatele.

Přetisk (overprint) je vlastnost, která stanovuje, že daný objekt bude objekty pod ním přetiskovat (při tisku nedojde k vykrojení objektu v pozadí). Nastavení přetisku se nejčastěji používá pro černou barvu.

Přímé barvy jsou speciální tiskové barvy s přesně definovaným odstínem. Jedním z nejznámějších systémů přímých barev jsou barvy Pantone.

RAW je obrazový formát digitálních fotoaparátů, ve kterém jsou veškeré informace uchovány tak, jak je zaznamenal senzor (tzv. surová data), bez ztráty a úprav.

Rozlišení je hodnota, která udává počet obrazových bodů (pixelů) na jednotku délky (inch či cm). Hodnota rozlišení určuje schopnost zařízení zaznamenat detaily nebo kresebnost obrázku.

RGB je barvový prostor založený na aditivním míšení barev. Používá se pro popis barev reprodukovaných zařízeními pracujícími se světlem. Jedná se především o monitory a projektory, ale také skenery a digitální fotoaparáty. Základními barvami, jejichž míšením vzniknout další barvy, jsou červená (Red), zelená (Green) a modrá (Blue).

Řeka je nežádoucí prázdný pruh v souvislém textu (při sazbě do bloku).

Řez písma je kresebná verze daného písma; řez základní (regular), slabý duktus (light), tučný duktus (bold), zúžená verze (condensed), kurzíva (italic)…

Sítotisk neboli průtisk, či šablonový tisk, je tisková technologie založená na protlačování barvy průchozími místy obrazové šablony fixované na sítu. Největší uplatnění nachází v oblasti potisku textilu a nerovných povrchů.

Snášení je způsob řazení jednotlivých složek vícestránkových tiskovin, např. katalogů, brožur, apod. Rozeznáváme dva základní způsoby snášení: na sebe a do sebe. Snášení do sebe znamená, že jsou jednotlivé složky rozevřeny a vkládány do sebe. Při snášení na sebe jsou složky kompletovány tak, jak jdou za sebou (jsou kladeny na sebe).

Soutisk je tisk z několika dílčích tiskových forem přes sebe na tutéž stranu potiskovaného materiálu. Nejčastěji se jedná o čtyřbarvotisk (CMYK). Soutisk je přesnost krytí souhlasných tiskových prvků při tisku z více tiskových forem. Přesnost soutisku se při tisku seřizuje a kontroluje podle soutiskových značek na tiskovém archu.

Spadávka, též tisk na spad, je přesah dokumentu určeného pro tisk. Spadávku je nutné používat pro všechny tiskoviny, kde se vyskytuje tisk až do kraje dokumentu; je to oblast ležící mimo čistý formát; grafika zde záměrně zasahuje až do samého okraje tiskoviny. Musí přesahovat objekty umístěné až do kraje stránky, aby vlivem nepřesností při ořezu nedošlo ke vzniku bílého okraje. Tato oblast musí být minimálně 3 mm pro archový tisk a 5 mm pro kotoučový tisk. Při lepení velkoformátových tisků na panely může být spadávka však daleko větší.

Stupeň písma je velikost písma vyjádřená v bodech neboli pointech (pt). Je to měřící jednotka používaná v grafickém průmyslu pro stanovení velikosti písma a síly linek. Dané tiskové technologie umí reprodukovat jen určitou minimální stupeň. Tu je třeba respektovat již při tvorbě grafiky/artworku.

Substraktivní míšení barev je systém, ve kterém se od existujícího bílého světla odečítají složky světla, ke kterým je lidské oko citlivé (složky červeného, zeleného a modrého záření). Základem tohoto míšení je tedy bílé světlo. Základními barvami jsou azurová (Cyan), purpurová (Magenta) a žlutá (Yellow), tj. CMY. Vzájemným překrytím všech tří barev dochází k úplnému pohlcení světla, výsledkem je černá. Ve skutečnosti přetisk tiskových barev CMY není zcela černý. Proto je přidána černá tisková barva (Key), pomáhá tak i snižovat pokrytí papíru (tiskového média) barvami.

Tiskové body jsou malé body, na které je rozložen obraz pomocí tiskového rastru. V závislosti na typu rastru mohou mít tyto body různou velikost (autotypický rastr; zde mohou mít tiskové body i různý tvar) nebo mohou být stejně veliké (stochastický rastr).

Tiskové značky jsou pomocné značky ležící mimo čistý formát (na okraji tiskového archu). Slouží pro účely tisku a dokončovacího zpracování. Mezi nejběžnější patří značky soutiskové (kontrola přesnosti soutisku), ořezové (kontrola výsledné velikosti čistého formátu), skládací, ale také různé tipy klínů (např. pro kontrolu vybarvení a dalších kvalitativních parametrů).

Tiskový arch je určený k potištění v archovém tiskovém stroji.

Tiskový rastr je reprodukční síť sloužící k rozdělení tónových předloh na tiskové body. Může se lišit jak rozmístěním bodů v rastru (autotypický x stochastický rastr), tak velikostí, či lépe jemností, těchto bodů — tzv. hustotou rastru.

Trapping je proces, který si klade za cíl eliminovat nepřesnosti vzniklé soutiskem. Trapping zamezuje prosvítání nepotištěného papíru, pokud se v grafickém návrhu (tiskových datech) vedle sebe/nad sebou vyskytují objekty, které nemají společné složky barev CMYK; světlejší objekt se mírně rozšíří do tmavšího a jeho obrys se přetiskne (pozn. pro černé písmo v textové velikosti a tenké linky se nepřesnost soutisku řeší obvykle tzv. přetiskem).

Typografie je nauka o písmu, jeho zákonitostech a správném užití. Je to také práce s písmem a jeho uspořádání v grafických programech. Je to také druh užitého umění, které se zabývá písmem jako svébytným umem.

Vazba je spojení listů resp. složek spolu s obálkou nebo knižními deskami v jeden celek. Vazby rozdělujeme na měkké a tuhé. Měkké vazby mají měkkou — papírovou či kartónovou obálku. U tuhých vazeb je blok spojen s tvrdými deskami z lepenky či plastu.

V1 je sešitová měkká vazba, zhotovená ze složek snášených do sebe a do obálky, šitá ve hřbetě. Je to nejjednodušší typ vazby, který se používá pro tiskoviny menšího rozsahu: typickým představitelem jsou sešity a většina časopisů.

V2 je měkká vazba, zhotovená ze složek snesených na sebe, slepením ve hřbetě a zavěšením do čtyřikrát či vícekrát rýhované obálky.

V8 je nejrozšířenější tuhá vazba; blok může být zhotoven šitím či lepením a následně je pomocí předsádek zavěšen do desek. Desky jsou potaženy celistvým, obvykle plátěným potahem. Místo plátna může být použit také laminovaný potah, papír, případně jiný materiál (např. kůže). Vazba může mít rovný či oblý hřbet.

Vakát je prázdná stránka, záměrně nepotištěná (např. v knize).

Vektor či vektorové obrazy jsou obrazy z matematicky popsaných křivek, čar a mnohoúhelníků, definovaných pomocí tzv. kotevních bodů. Kotevní body popisují průběh a zakřivení křivky. Vektorové objekty mohou mít různé různou tloušťku obrysu a mohou být vyplněny rozličnými barvami, vzory nebo přechody. Výhodou vektorových obrazů je možnost měnit jejich velikost bez ztráty či snížení kvality.

Vektorizace je převod bitmapového obrázku do vektorové podoby. Vektorizaci obrázku lze provést ručně — překreslením obrázku ve vektorovém programu pomocí speciálních programů či funkce ve vektorovém programu (např. Živá vektorizace).

Verzálky jsou písmena velké abecedy (ABC).

 

Reading Room Design For Motrollo & Co.

Mauris non tempor quam, et lacinia sapien. Mauris accumsan eros eget libero posuere vulputate. Etiam elit elit, elementum sed varius at, adipiscing vitae est.Mauris accumsan eros eget libero.

Natasha's Cottage - Interior Design

Mauris non tempor quam, et lacinia sapien. Mauris accumsan eros eget libero posuere vulputate. Etiam elit elit, elementum sed varius at, adipiscing vitae est.Mauris accumsan eros eget libero.